Čo sa dozvedeli (alebo naučili) mladí žurnalisti počas akadémie
Pokračujeme krátkym brífingom zo vzdelávacieho programu Medzinárodnej FIJET Akadémie mladých žurnalistov na Slovensku.
Všetky parciálne témy akadémie boli v súlade s hlavnou myšlienkou „The Future of Tourism Journalism“ . Celý vzdelávací program vychádzal z požiadavky vzájomnej komunikácie rečníkov s mladými žurnalistami. Otázky i vlastné názory poslucháčov podporovali vzájomnú komunikáciu rečníkov s mladými žurnalistami.
Tému „Neuromarketing v cestovnom ruchu a v médiách“ prezentoval prof. PhDr. Stanislav Benčič, PhD. z Fakulty masmédií PEVŠ s dôrazom na základné východiská fungovania mozgu.
Vážne
i veselo
dokumentoval aplikáciu týchto poznatkov v konkrétnych situáciách v podmienkach cestovného ruchu pri poskytovaní vybraných služieb.
Účinky nepravdivých informácií v cestovnom ruchu, spoločenský aj ekonomický dopad na návštevnosť vrátane imidžu destinácií cestovného ruchu boli základom vystúpenia PhDr. Daniela Modrovského, Predsedu Slovenského syndikátu novinárov. Téma „Dezinformácie v médiách“ zaujala prítomných. Vo vzájomnej debate o konkrétnych javoch v praxi žurnalistiky zazneli príklady hoaxov, ale i umelo komerčne vyprodukovaných „pozitívnych“ resp. naopak "negatívnych" dezinformácii o vybraných destináciách cestovného ruchu. *
On-line posolstvo pre študentov od prof. Dimitriosa Buhalisa, PhD. Bourmouth University. V interview počas Mediteránskeho fóra v profesorovom odkaze pre študentov zaznela potreba vzájomnej spolupráce všetkých stakeholderov v destinácii cestovného ruchu. Významnú úlohu v destinácii zohráva samospráva, podniky cestovného ruchu , všetci priami i nepriami dodávatelia služieb cestovného ruchu. Predpokladom fungovania cestovného ruchu je vzťah spolupráce zo strany politikov aj médií. *
Stretnutie so šéfredaktorom a vydavateľom RNDr. Danielom Kollárom, PhD. vo vydavateľstve DAJAMA bolo pre mladých žurnalistov milým prekvapením. Skutočnosť, že 102 rokov bez prestávky existuje na Slovensku časopis Krásy Slovenska, permanentná spolupráca s čitateľmi, každoročné vzájomné stretnutia viac ako 2000 účastníkov z celého sveta vo vybranej prírodnej lokalite na Slovensku, to boli prvé informácie v prostredí vône tlačených publikácií. Dlhodobý trend 5% e-kníh, ktoré vychádzajú na Slovensku sa premieta aj do činnosti vydavateľstva. 400 titulov o cestovnom ruchu, významných lokalitách historických pamiatokach, pohoriach, vodných tokoch a plochách, jaskýniach, či prírodných liečebných zdrojoch - to bola odpoveď na otázku, či pokračovať v tlači.
Peter Dedák vytvoril výbornú interaktívnu diskusnú atmosféru na základe svojich skúseností v tvorbe podcastov a práce so sociálnymi sieťami. Z diskusie vyplynulo, že väčšina účastníkov hľadá svoje významné postavenie na sociálnych sieťach. Výsledok jednej z účastníčok akadémie - 200 tisíc followerov (sledovateľov) na jednej sociálnej sieti - aj z jej pohľadu - ešte neznamená očakávaný komerčný úspech. Preto otázky zo strany poslucháčov smerovali hlavne na problémy kontraproduktívnosti určitých postupov v práci so sociálnymi médiami a efektívnej matice s cieľom vhodnej kombinácie vybraných sociálnych sietí.
Asma Jerbi, Programová redaktorka TV Jawhara, sa v rámci témy "Média a komunikácia" venovala najnovším technológiám snímania prostredníctvom mobilných zariadení. Jej vystúpenie sme sa snažili pochopiť z aspektu informatívneho obsahu a nie ako reklamu na konkrétny výrobok, ktorý si autorka zakúpila pred 3 dňami a prezentovala ho.
Konkrétne aktivity Slovakia Travel a prácu so zahraničnými trhmi priblížili Ing. Anna Schwartzová a Ing. Veronika Holečková.. Činnosť národnej agentúry má za cieľ promovať a propagovať produkty cestovného ruchu, ktoré sú tvorivým výsledkom producentov v jednotlivých lokalitách. Mladí žurnalisti ocenili vysoko profesionálnu prezentáciu o portfóliu dovolenkového produktu a produktu MICE. Vďaku vyjadrili za konkrétne špecifické údaje ktoré sú ťažko dostupné v bežných štatistikách a tvorili pridanú hodnotu prezentácie.
Prof. JUDr. Ľudmila Novacká, PhD. z Juhočeskej univerzity v Českých Budejoviciach v príspevku „Rovnováha udržateľnosti cestovného ruchu v médiách“ zdôraznila základné piliere udržateľnosti (environmentálny, ekonomický, sociálny, technologický a kultúrny) a problém ich vzájomného súladu v súčasnej praxi. Ako sa odzrkadľuje tento problém v médiách zdokumentovala na základe analýzy publikovaných príspevkov vo vybraných médiách s pomocou umelej inteligencie. Z tohto prieskumu možno konštatovať, že rovnováhu viacerých aspektov udržateľnosti možno nájsť hlavne v článkoch časopisov, ktoré sa orientujú na hotelierstvo. *
„Travel writing – a niche in Journalism“ bola téma v ktorej Dr. Sema Kutlu, PhD. chairperson FIJET ACADEMY committee prezentovala vlastné skúsenosti z cestovateľského písania. Prípadové štúdie tvorili zadanie pre účastníkov akadémie.
Ďakujeme všetkým rečníkom a diskutérom za ich ochotu venovať svoj čas mladým žurnalistom v rámci FIJET ACADEMY.
Prezentácie označené hviezdičkou * sú zaslané účastníkom akadémie.
Ľ.Nov.