Výbor Európskeho parlamentu o cestovnom ruchu
Vo výbore pre dopravu a cestovný ruch pri Európskom parlamente majú svoje zastúpenie všetky naše susedné členské štáty Rakúsko, Česko, Poľsko aj Maďarsko. Podľa dostupných zoznamov v tomto výbore nie je žiaden slovenský europoslanec. Z uvedeného vyplýva, že Slovensko sa do činnosti výboru nezapája.
Rokovanie Výboru pre dopravu a cestovný ruch bolo 26.09.2022 nabité programom. Išlo informácie o doprave tovarov a surovín z Ukrajiny po železnici aj po mori za účasti ukrajinských predstaviteľov. Odzneli aj informácie o súčasných množstvách prevážaných poľnohospodárskych surovín a potravinárskych tovarov.
Debata o cestovnom ruchu poskytla výmenu skúseností na hlavnú tému : rekreácia a cestovný ruch na vode.
Experti Philip Easthill (Nemecko) , Roberto Perocchio (Taliansko), George Vernicos (Grécko) , Nicolas Delaporte (Francúzsko) informovali o vodnej doprave vo vzťahu ku cestovnému ruchu. Pozitíva argumentovali konkrétnymi číselnými údajmi.
Grécky expert zdôraznil význam riečnej dopravy a využitia riek pre cestovný ruch. Rieky treba vnímať ako jeden zo základných pilierov udržateľného CR. Riečne „zájazdy“ možno organizovať 32 týždňov v porovnaní s 6-8 týždňami sezóny námorných lodí v Európskom priestore. V súvislosti s cestovným ruchom na riekach francúzsky expert upozornil na možnosť využívať menšie lode na elektrický pohon. Tieto nebudú environmentálne zaťažovať prostredie a tak je možné využívať vodné cesty aj v chránených oblastiach. Francúzi vytvárajú 2000 km riečnej siete, ktorá bude splavná.
V hodnotení námornej dopravy a budovania marín v oblasti Stredozemného mora sa experti zhodli v názore, že je výrazný rozdiel v pravidlách pre krajiny EU v porovnaní s menej striktnými predpismi v nečlenských krajinách. Z toho vyplývajú rozdielne pozície v pokrytí ekonomických nákladov za poplatky, dane, alebo aj nároky na manažment odpadov, ktorý v EU upravujú dve smernice. Zdôraznili význam vodnej dopravy, dokumentovali výrazné ekonomické prínosy a tvorbou pracovných miest z lokálnych ľudských zdrojov. Konštatovali výrazné zvýšenie vodnej dopravy malých, stredných aj veľkých lodí v roku 2022. Taliansky expert konštatoval, že superjachty vykazujú denné výdavky v priemere 10 tis. EUR.
Z aspektu udržateľnosti, rečníci z Talianska, Nemecka, Francúzska aj Grécka informovali o novej infraštruktúre pre lode na elektrický pohon, modernizácii marín a digitalizácii procesov vo vodnej doprave . Všetky inovácie si však vyžadujú aj systémovú finančnú podporu z rozpočtu EU. Konštatovali, že financovanie v súčasnosti zo strany EU nie je dostatočné.
Zdroj: https://www.europarl.europa.eu/
Spracovala: Ľ. Nov.
Video
Komentáre
Komentáre sú dostupné až po prihlásení na Váš Facebook profil. Ak ste neodsúhlasili Cookies, komentáre sa nemôžu zobrazovať.